Leipää ja integraatiota

Kävin viime viikolla lounaalla Subwayssa, liityin jopa kanta-asiakkaaksi. Sain kortin ja toimistolle ehdittyäni rekisteröin sen Subwayn sivuilla. Rekisteröitymisen jälkeen minulle piti tulla aktivointiviesti antamaani sähköpostiosoitteeseen, mutta sitä ei kuulunut. Unohdin koko jutun.

Tällä viikolla menin taas hakemaan lounasta ja vilautin kanta-asiakaskorttia maksaessani. Vilkaistuaan kassapäätteeseen, asiakaspalvelija totesi ‘sä et ole klikannut aktivointilinkkiä tuolla sähköpostissasi’. Kerroin, etten ollut saanut viestiä ja hän kertoi että uuden viestin saa tilattua samasta paikasta. Antoipa vielä sähköpostiosoitteenkin, johon voin lähettää sähköpostia jos ongelma ei ratkea.

Yksinkertaista ja toimivaa!

Muutamia huomioita tästä:

1) Vahvistettu tilaus (double opt-in) on ainoa tapa varmistua siitä että kerätty osoite on toimiva
Uskon kirjoittaneeni sähköpostiosoitteeni oikein, mutta en voi olla varma. Oli miten oli, jos osoitteessa oli kirjoitusvirhe, siihen on markkinoijan turha viestejä lähettää ja mahdollisesti sitä kautta huonontaa omaa lähetysmainettaan.

2) Aktivointiviestin perillemeno on ensisijaisen tärkeää
Viestin linkkiä ei voi klikata, jos koko viestiä ei tule.

3) Asiakaspalvelija ei voi auttaa toimivien osoitteiden keräämisessä, jos hän ei saa tarvitsemaansa tietoa
Ilman integraatiota kassajärjestelmän ja kanta-asiakasjärjestelmän (ja sitä kautta myös sähköpostimarkkinointijärjestelmään) välillä asiakaspalvelija ei voi nähdä, että en ole vahvistanut sähköpostiosoitettani. Oletan myös rohkeasti, että mikäli aktivoimani ja toimiva osoite jossakin välissä lakkaisi toimimasta, tämäkin tieto olisi kassajärjestelmässä näkyvissä ja asiakaspalvelija voisi pyytää uutta osoitetta tai vähintään ohjata minut päivittämään sen nettipalvelussa.

4) Asiakaspalvelijan pitää olla koulutettu ja motivoitunut toimimaan markkinoinnin apuna
Pelkkä tiedon välittyminen kassajärjestelmään ei tietenkään auta vielä mitään. Itsekkäästi ajatellen yksittäiselle asiakaspalvelijalle ei ole mitään väliä sillä, toimiiko kerätty osoite vai ei. Kuitenkin asiakaspalvelija on se kriittinen elementti, jonka on mahdollista kommunikoida loppuasiakkaan kanssa kasvokkain. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten Subway on hoitanut tämän puolen.

Kaikki tämä pätee useimpiin yrityksiin. Naureskeleva “Ei meidän CRM ole ajan tasalla” on usein kuulemani kommentti. Jos sähköpostimarkkinointijärjestelmää ei ole integroitu CRM:ään, asiakasvastaavat eivät näe, kun oman yhteyshenkilön osoite asiakasyrityksessä lakkaa toimimasta, eivätkä tiedä olla yhteydessä muuta kanavaa pitkin. Samaten jos yhteyshenkilön osoite lakkaa toimimasta, eivät yrityksen markkinointiviestit välttämättä mene perille kenellekään asiakasyrityksessä.

Apsis Pro:ssa on kattavat integraatio-ominaisuudet. Jos haluatte apua integraation suunnitteluun ja toteutukseen, ottakaa yhteyttä.

Kuulen mielelläni kokemuksia kommenteissa!

Leave a Comment