Segmentointi, osa 1: Maksoiko joku tästä datasta?

Tänään posti toi minulle ilosanoman:

“Hei Seppo!

Sinullahan on tapana autoilla ostoksille kauppakeskus xxxxxx:ään, eikö? Nyt voimme ilolla ilmoittaa, että saat 2+2 tuntia ilmaista pysäköintiaikaa! Liityt vain xxxxxx:n yhteisöön ja etu on käytössäsi heti seuraavana päivänä!”

Loppuosa kirjeestä kertoo kaikista hienoista eduista, joita yhteisön jäsenenä saisin. Ai niin, ja kilpailu tietysti: New Yorkiin voisin päästä!

Mikäs tässä nyt sitten meni vikaan?

  1. Mainoksen lähettänyt ostoskeskus sijaitsee Espoossa, kun taas minä asun koko lailla toisella puolella pääkaupunkiseutua. Tämän seikan viestin lähettäjä selvästi tiesi, sillä kirje oli lähetetty kotiosoitteeseeni.
  2. En omista (enkä ole ikinä omistanut) autoa. Oletan, että tämän olisi saanut tietää ajoneuvorekistereistä.
  3. Olen käynyt kyseisessä kauppakeskuksessa vain pari kertaa, vuosia sitten.

Etunimipersonointi sentään oli kohdallaan, mutta luulen sen olevan sattumaa, sillä käytän kyllä ensimmäistä nimeäni puhuttelunimenä. Jos kirje olisi lähetetty esimerkiksi vaimolleni, katkerasti väärin olisi mennyt tämäkin kohta. (Tästä olisi vino pino esimerkkejä, mutta ei mennä nyt siihen.)

Noh, ehkä kyseessä on vaan yrittäjiin kohdistuva massapostitus, jonka lähettäjä toivoo, että tarpeeksi suuri osa vastaanottajista olisi käynyt ostoskeskuksessa autolla edes kerran ja voisi tuntea olonsa jotenkin kohdennetuksi. Toisaalta viestin tulostaminen ja postittaminen maksoivat kuitenkin jotakin ja osoitteistokin piti hankkia, joten voi kysyä, oliko ROI ihan kohdallaan.

Valitettavan usein etenkin sähköpostin kanssa toimitaan juuri näin, koska “eihän se lähettäminen mitään maksa”.

Jos tapauksesta jotain positiivista etsii, niin sainpahan vihdoin aikaan ensimmäisen blogikirjoitukseni.

Seuraavan kirjoituksen otsikkokin on jo valmiina: Segmentointi, osa 2: Sokea kana löytää jyvän

Stay tuned!

Tuurilla voi yrittää

 

One thought on “Segmentointi, osa 1: Maksoiko joku tästä datasta?

  1. Sain tänään kirjeen samasta kauppakeskuksesta, jossa minulla on tapana käydä autolla ja asun jopa kohtuullisen matkan päässä kohteesta. Nyt vain jää 2+2 tuntia pysäköintiaikaa ja matka siihen toiseen Isoon Omenaan (jonka toki olisin arvonnassa voittanut) saamatta.
    Eihän tuo kanta-asiakassovellus ole saatavissa kaikkiin älypuhelimiin! Näin meitä onnettomia Lumian käyttäjiä sorretaan. Kirjeen viimeinen lause kuuluukin osuvasti: ” Ei jäsenkortteja eikä muuta rumbaa”.

Leave a Comment