Segmentointi, osa 2: Sokea kana löytää jyvän

(Tämäkin bloggaus perustuu omaan kokemukseen)

Kuten edellisen bloggaukseni lukeneet tietävät, en ole ikinä omistanut autoa. Vuoden 2011 juhannukseksi tarvitsimme kulkupelin mökkireissua varten. Etsiskelyn ja tarjousten vertailun jälkeen päädyin itähelsinkiläiseen huoltoasemaan, jolla oli kilpailukykyiset hinnat ja hyvä sijainti. Varausta varten annoin sähköpostiosoitteeni, johon vahvistus toimitettiin. Juhannus sujui rattoisasti ja auto palveli hyvin.

Neljä vuotta kului.

Yhtäkkiä huoltamo alkoi lähettää minulle sähköpostitse tarjouksia. Noh, vuonna 2011 en ollut vielä tällä alalla ja tuskin annoin heille markkinointilupaa. En tietenkään voi olla varma, sillä asiakaskohtaamisesta oli kulunut yli 4 vuotta… Peruutuslinkki oli viesteissä aina asiallisesti mukana, mutta koska olin ammattini puolesta utelias, en linkkiä käyttänyt.

Minulle talven ja kevään aikana lähetettyjen viestien sisältö saattaisi kiinnostaa autonomistajia:

  • Renkaanvaihtotarjous
  • Rengastarjous
  • Uudistetun myymälän avajaiset
  • Auton keväthuolto
  • Auton keväthuolto (sentään eri sisältö kuin tuossa edellisessä)
  • Vaihda kesärenkaat autoon

Mukana oli toki muutakin sisältöä, mutta otsikoiden perusteella autonhuoltomainosta toisensa perään asiakkaalle, jolla ei ole autoa.

Mutta hetkinen! Miten he sen voisivat tietää, eivät kai mitenkään?

Valistuneen arvauksen voisi tietysti tehdä asiakaskohtaamisen luonteesta: jos asiakas asuu alueella (eli ei ole ulkopaikkakuntalainen) ja vuokraa auton, voisi johtopäätöksen tekemisen olevan kohtuullisen helppoa. Kun asiakkaan sähköpostiosoite (ja toivottavasti myös markkinointilupa) saadaan, on syytä vähintään kiinnittää huomiota siihen, minkälainen osto- tai palvelutapahtuma oli kyseessä.

Lopulta sentään sokea kana löysi jyväsen! “Vuokraa auto kesälomaksi.” Bingo! Vuokra-auto olisi kohta taas ajankohtainen. Valitettavasti tarjous ei nähdäkseni tällä kertaa ollut niin erinomainen, joten saatan löytää muualta paremman.

Näinhän tämä valitettavan usein menee:

Yritys päättää aloittaa sähköpostimarkkinoinnin, ja tietysti alkajaisiksi kaivetaan arkistojen kätköistä kaikki mahdolliset sähköpostiosoitteet, joista voisi olla edes pieni mahdollisuus tavoittaa asiakkaita. Luvista viis, sillä “saadaan me lähettää näille, nämähän ovat meidän asiakkaitamme!” Ja kun osoitteet vielä ovat vanhoja, tuloksena on yleensä iso liuta kovia palautuksia, huonot avausprosentit ja markkinointiluvan peruutuksia – puhumattakaan mahdollisista roskapostiansoihin osumisista. Pahimmassa tapauksessa palveluntarjoajan palvelimien maine kärsii ja edessä voi olla jopa palvelusopimuksen loppu.

Miten sitten kannattaisi toimia? Ajattelin ensin kasata muutaman yleisohjeen jo tämän blogin lopuksi, mutta tekstin pituus venähti semmoiseksi, että säästän vinkit omaan kirjoitukseen.

Seuraavalla kerralla siis: Miten sähköpostimarkkinointi kannattaa aloittaa?

(Ennakkopaljastuksena voin kertoa, että vastaus ei ainakaan ole “ostamalla sähköpostiosoitteita”.)

kivinen_tie

Sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen voi aluksi olla kivinen tie

Leave a Comment